UDIPLOMATISK

Eirik Bergesens utenriksblogg

Pølse-pr

”Det er to ting en helst ikke bør vite hvordan blir lagd: lover og pølser” er blitt et kjent uttrykk*. Det er grunn til å tro at den reverse prosessen heller ikke er appetittvekkende. Dissekeringen av Pølse-Hanssen tyder på det.

hanssen

Fra den gangen Bjarne Håkon Hanssen delte ut råd og roser gratis. (Flickr/CC/Troms Arbeiderparti)

Tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssen var en av regjeringen mest solide og respekterte medarbeidere. Så uerstattelig at Stoltenberg trengte ikke bare én, men to Ap-kjemper for å tette hullet etter ham. Og han måtte gå tilbake ikke bare én, men to tiår for å finne dem.

Hanssen var diskutert som kommende AP-leder. Konsensuskandidaten om Støre og Giske fra hver sin fløy ikke klarte å forene partiet.

Jeg har selv opplevd Hanssen gjennom min tid i diplomatiet, og han er unik og suveren i norsk politikk i kombinasjonen formell sakskompetanse og uformell væremåte. Han er så uvørent folkelig at om Ivo Caprino hadde hatt tilgang til nåtidens datateknologi, så ville han skapt en folkeeventyrer som oppførte seg (og så ut) som Bjarne Håkon Hanssen.

Forvandlingen
Men så skjedde det noe. Fra han bestemte seg for å gå inn i kommunikasjonsbransjen har han paradoksalt nok svekket sitt eget omdømme formidabelt. Måten Hanssen prøvde å beskytte regjeringkabalen på fikk sindige Harald Stanghelle til å hevde at han forlot regjeringen som en løgner. Karakteristikkene når nyheten om hans nye kommunikasjonsjobb slippes er om mulig verre. Til og med Kåre Willoch har tatt seg fri fra sin kritikk av Israel til å kalle jobbskiftet «merkelig«.

Kritikken fra Nordby, Aarebrot og Lundteigen er lettere å leve med. Disse glir rett inn i klassisk kriminalisering av hele kommunikasjonsbransjen. Dette er antidemokratisk. Kommunikasjonsråd er til for å hjelpe en institusjon å snakke med samfunnet rundt seg. Det er bl.a. en måte å hjelpe folkevalgte å lytte til folket på. Det har f.eks. SV forlengst anerkjent og har siden nittitallet arrangert egne lobbykurs.

Lundteigen mente på NRKs RedaksjonEn nylig at Hanssen istedet burde finne et «alminnelig yrke». Jeg er veldig usikker på hva denne definisjonen innebærer. Det meste av jobbinnovasjonen Lundteigen har for vane å lansere (norsk vaskemaskin- og mopedbygger?) virker heller ualminnelig.

Mediehysteri
Hvilke personer er egentlig som ikke tar med seg erfaringer og nettverk inn i en ny jobb? Enkelte mediekommentatorer grenser til hysteriske. Kristin Clemet kaller dem «skinnhellige«, Are Slettan «naive«. Gitt sin nære historie burde Dagbladet spesielt voktet seg for utilbørlige emosjonelle personkarakteristikker av AP-politikere som «våger» å gå til det private. Kanskje ikke så lett: AP, som Aarebrot så edelt sier det, har nemlig «som ideologi å tjene folket«…

Den vante forferdelsen over høy timepris kunne kanskje bli utsatt for en utregning. Selv en beskjeden NGO hadde hatt råd til et par timers prat til noen tusenlapper med Bjarne Håkon Hanssen eller Carl I. Hagen. Grunnen til at mange små institusjoner faktisk bruker kommunikasjonsrådgivere er at de ikke har mange hundretusen å bruke til å ansette en egen rådgiver fast. Det har imidlertid de ressurssterke institusjonene. Som Staten.

Pre-kommunikasjonsbransjen
Staten ansetter selv stadig flere kommunikasjonsrådgivere, noe jeg har omtalt i en tidligere bloggpost: Kommunikasjonsrådgivere i det offentlige unnslipper kritikk . Jeg har også snakket om potensielle negative sider ved kommunikasjonsbransjen her: Hernes må vernes – mot kommunikasjonsbransjen.

Hva gjorde en før kommunikasjonsrådgivere entret arenaen? Noen snakket sammen. Enten i rørsla eller i kapitalen. I dag kan en liten NGO eller lokalbedrift i utkant-Norge få faglig hjelp til å forstå stortingsprosesser uten å besitte personlig vennskap og kjennskap.

Den negative omtalen Hanssen nå opplever krever det  kommunikasjonsrådgivere kaller krisehåndtering. Hanssens utilstrekkelige håndtering (Regel nr 1: Still opp i media. Ta eierskap. Ikke dra til Afrika.) tyder på at han enda ikke har dette i sitt reportoar som nyslått kommunikasjonsrådgiver. Lærdommen fra denne krisen kan bli noe han selger til kunder senere.  Og det viser gjerne grunnen til at kommunikasjon er en profesjon. En profesjon som ikke er like enkel som noen vil ha det til. 

Svake karanteneregler
Men da haster det å lære. Jeg er usikker på om Bjarne Håkon oppfatter Pølse-Hanssen som et flatterende kallenavn. Pølsevev-Hanssen er definitivt ikke attraktivt. Carl I. Hagen snublet i ordene på RedaksjonEn og kalte Burson-Marsteller (t.o. min egen arbeidsgiver) for Bursmeister-Winesteller. Bra First House-statssekretærene ikke kalte sin sitt nye foretak for Hurt Farse.

Det er en grunn til  at karantenereglene kritiseres. De er for svake. Jan Erik Larsen er blitt fritatt for karantene. Hvis en statssekretær på Statsministerens kontor ikke sitter inne med avgjørende, konfidensiell informasjon om hvilken retning regjering vil gå utover høsten, så har bevisst blitt holdt «out of the loop».

Lundteigen har rett i én ting. At ferskvarene Hanssen sitter med må behandles med varsomhet. Hva kunne Hanssen gjort annerledes? Søkt om karantene i tide er et minstemål. Hadde han selv gått ut og forhåndsvarslet at han selvsagt skulle ha karantene hadde han beholdt troverdigheten. Får Hanssen mindre enn seks måneders generell karantene og ett års karantene i forhold til helsesaker, vil det garantert skape debatt om allerede kritiserte karanteneregler.

Og det vil redusere Hanssens troverdighet, selv om altså reglene er fulgt.  Og det er forvaltningen av kommunikasjonsrådgiverens egen troverdighet som avgjør om han vil mestre forvaltningen av andres troverdighet.

* Tilegnet alle fra Nixon til Bismark, men som egentlig tilhører mer ukjente John Godfrey Saxe

Advertisements

One comment on “Pølse-pr

  1. Tilbaketråkk: Pølse-pr « Eirik Bergesens kommunikasjonsblogg - Burson-Marsteller Watch

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: